Künstlergespräch mit Renata Jaworska

Renata Jaworska im Künstlergespräch: 

Die Malerin Renata Jaworska und der Literaturwissenschaftler Prof. Dr. Bernd Stiegler

Wieviel Schönheit verträgt die Kunst?

Moderation: Anya Schutzbach

Renata Jaworska

Renata Jaworska

Mittwoch 4. Juni um 19:30 Uhr

Galerie Fähnle, Goldbacher Straße 70, 88662 Überlingen

„Wenn man die Schönheit nicht mehr wirklich gut malen kann ohne Romantik, muß man sich auf den Weg nach neuen Wahrheiten machen auf die Gefahr hin, dass diese nicht schön sind.“ Hans Fähnle, 4. September 1940.

Ausgehend von Hans Fähnles Zitat, das im Zentrum der aktuellen Überlinger Ausstellungen steht, diskutieren Renata Jaworska und Bernd Stiegler die Frage, ob Harmonie und Schönheit für ein künstlerisches Schaffen förderlich oder eher hinderlich sind. Insbesondere in Überlingen, am See, wo Schönheit und Natur inspirieren aber auch lähmen können, mußten sich Künstler immer wieder mit dieser Frage auseinandersetzen. Wir dürfen gespannt sein auf die Reflexionen aus heutiger Sicht.

Marcus Schwier, image architect. Born in 1964 in Düsseldorf, Germany, Marcus Schwier discovered his fascination for photography while in school. After earning his architecture degree in 1985, he worked in various architectural offices before returning to school in 1993 — this time to formally study photography at the Düsseldorf Art Academy. While at the Academy, Schwier experimented with camera obscuratechniques. Today, the freelancer works on both commercial and artistic projects, concentrating on landscape and architectural photography. Schwier has balanced the artistic work in his studio in Düsseldorf with his global career. On the one hand, he brings the highest standards to the images he shoots as a commercial photographer working on advertising concepts, brochures, and campaigns for such clients as Mercedes Benz, Audi, Thyssen-Krupp, and Deutsche Bank. On the other hand, he doesn’t lose sight of his artistic ambitions and is always looking for new and surprisingly compelling shots. His ground-breaking “Nightshots,” begun using film photography, builds on his Academy experience of shooting long exposures that emphasize the phenomenon of the night itself more than the subjects of the shots. Schwier explains that the nocturnal scene reduces an image to its barest meaning, since the most essential things are already lit; but almost as an afterthought, his long-exposure shots also succeed in bringing light into otherwise pitch-dark corners and niches, uncovering the strangeness of time and moment. Schwier is the recipient of major prizes and awards, including the DG Bank International Photography Award.

Getagged mit: , , , , , ,