Marcus Schwier: „The Americans“

The Americans, dieser Arbeitstitel von Marcus Schwier erinnert sofort an Arbeiten von Robert Frank oder auch an Arbeiten von Walker Evans. Das ist auch beabsichtigt und als Hommage an die Großmeister und Erfinder der Streetphotograhie zu sehen. Der für seine Architekturphotographien bekannte Photokünstler mit  seinen präzise durchkomponierten Aufnahmen hat in dieser neuen Serie bewusst Personen integriert. Fast wirkt es wie ein Schnappschuss, fast wirkt es inszeniert. Die Räume, die Stadt sind die Kulisse. Marcus Schwier schafft mit diesen Aufnahmen die zeitlose Eleganz des Augenblicks einzufangen.

Photo Marcus Schwier

Marcus Schwier: The Americans

Leica Forum International – Marcus Schwier: The Americans (deutsch)

Dass der für seine Architekturfotografien bekannte Fotograf auch Personen in seine bewusst komponierten Aufnahmen integrieren kann, stellt Marcus Schwier in seiner Serie „The Americans“ unter Beweis. Der Titel ist eine Hommage an Robert Frank, der als Begründer der Streetphotography gilt und dessen Serie „The Americans“ ein genaues Bilder der USA in den 1950er Jahren zeichnet.

So machte auch Schwier sich dieses Jahr auf, um herauszufinden, was das Leben und die Kultur der USA oder den American Way of Life ausmacht. In vierwöchiger Arbeit entstand seine Serie in New York City und New York Upstate. Seine Bilder zeigen den im Bundesstaat herrschenden Kontrast zwischen den Hochhäusern der Metropole und den kleinen Bars und Diners auf dem Land.

Egal ob beim Rodeo auf dem Land, vor kleinen Dorfläden oder der Skyline der Großstadt: Schwiers Herkunft aus der Architektur und Architekturfotografie zeichnet sich auch bei dieser Serie im Genre der Streetphotography durch saubere Bildkompositionen und einer klaren Bildsprache aus. (Quelle: Leica Forum International)

Leica Forum International – Marcus Schwier: The Americans (englisch)

Known for his architectural photography, Marcus Schwier proves in his series, TheAmericans, that he is also able to integrate people into his consciously composed images. The title is a homage to Robert Frank, who is considered the founder of street photography, and whose own series titled The Americans painted an accurate picture of the USA in the fifties.

Consequently, Schwier set out this year with the intention of finding out what life and culture in the USA, or the American Way of Life, is all about. His series taken in New York City and Upstate New York, is the result of four weeks of work. His images reveal the contrasts that reign within the state, with city skyscrapers on the one hand, and small country bars and diners on the other.

Whether at a country rodeo, in a small town store or capturing the big city skyline, Schwier’s background in architecture and architectural photography is in evidence. The street photography style of the series is underlined by tidy picture compositions and a clear imagery. (Quelle: Leica Forum International)

Marcus Schwier, image architect. Born in 1964 in Düsseldorf, Germany, Marcus Schwier discovered his fascination for photography while in school. After earning his architecture degree in 1985, he worked in various architectural offices before returning to school in 1993 — this time to formally study photography at the Düsseldorf Art Academy. While at the Academy, Schwier experimented with camera obscuratechniques. Today, the freelancer works on both commercial and artistic projects, concentrating on landscape and architectural photography. Schwier has balanced the artistic work in his studio in Düsseldorf with his global career. On the one hand, he brings the highest standards to the images he shoots as a commercial photographer working on advertising concepts, brochures, and campaigns for such clients as Mercedes Benz, Audi, Thyssen-Krupp, and Deutsche Bank. On the other hand, he doesn’t lose sight of his artistic ambitions and is always looking for new and surprisingly compelling shots. His ground-breaking “Nightshots,” begun using film photography, builds on his Academy experience of shooting long exposures that emphasize the phenomenon of the night itself more than the subjects of the shots. Schwier explains that the nocturnal scene reduces an image to its barest meaning, since the most essential things are already lit; but almost as an afterthought, his long-exposure shots also succeed in bringing light into otherwise pitch-dark corners and niches, uncovering the strangeness of time and moment. Schwier is the recipient of major prizes and awards, including the DG Bank International Photography Award.

Getagged mit: , , , , , ,